Khamis, 15 November 2012

Kejujuran

Apa Itu Jujur?





Kejujuran boleh dikategorikan kepada 3 bahagian:
Pertama: Kejujuran dalam berkata kata iaitu bersesuaian dengan realiti keadaan sebenar.
Kedua: Kejujuran dalam perbuatan iaitu kesesuaian antara kata kata dengan perbuatan
Ketiga: Kejujuran dalam NIAT iaitu kejujuran tertinggi dimana ucapan dengan perbuatan semuanya dilakukan hanya niatnya untuk ALLAH.
Seorang Mukmin tidak cukup hanya jujur dalam kata kata dan perbuatan, tetapi harus jujur dalam niat sehingga semua kata kata, pebuatan, tindakkan dan keputusan hendaklah berlandaskan kerana mencari keredhaan Allah.
Seorang yang jujur tidak akan berdolak dalik apatah lagi bermain kata kata apabila berhadapan dengan sesuatu perkara.Orang mukmin semestinya bersifat jujur sepanjang masa tanpa mengira tempat atau keadaan.
Suatu ketika seorang Sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW, “Apakah mungkin seorang Mukmin itu kedekut?. Rasulullah SAW  menjawab, “Mungkin sahaja.” Sahabat bertanya lagi: “Apakah mungkin seorang Mukmin bersifat pengecut?” Rasulullah SAW menjawab, “Mungkin sahaja.” Sahabat bertanya lagi, “Apakah mungkin seorang Mukmin berdusta?” Rasulullah SAW menjawab “Tidak” (HR Imam Malik dalam kitab Al Muwaththa)
Kesimpulan nya kejujuran tidak mengira tempat. Disebabkan kejujuran itu merupakan sifat, maka ianya tidak akan berubah dan sesekali tidak pernah akan bertukar mengikut masa dan tempat.
Kejujuran mesti selalu mengalahkan kebatilan.
Bersikap jujurlah walaupun ianya pahit kerana pasti ia akan menghasilkan buah yang manis.
PEACE NO WAR!!

2 ulasan:

  1. zaman sekarang nak cari yang betul2 jujur susah sangat.huhu

    BalasPadam
  2. Betul.. mmg ramai manusia yang baik, tp x semuanya jujur..

    BalasPadam